Wednesday, September 3, 2014

التكييف و مكوناته لنيسان صني الشكل القديم N16

هحاول اشرح ببساطه عشان انا عارف برضه ان المواضيع دي بتخلي بعض الناس لما تروح التوكيل او عند حد بتاع تكييف تعمل كده


  





زي ما أحنا عارفين تكييف الصني بيشتغل بالفريون زي كل المكيفات و لكن الفريون انواع و كل نوع بيبقى ليه رقم و المصنع هو الي بيحدد افضل نوع ملائم لمكونات التكييف 






وكما نرى انها تعمل بفريون R-134a و كميته بداخل الدائرة تبدأ من 450-550 جرام و يقوم فني التكيف بتحديد الكميه من خلال جهاز الشحن و لكن اهم شيئ نوع الفريون يكون مطابق للكود المحدد من المصنع و كميته في الحدود المسموح بيها مع مراعاة ان لا يكون الفريون مغشوش لانه للاسف ظهر في الاسواق فريون صيني و يتلف مكونات دائرة التبريد بشده و يباع على انه ياباني او انجليزي



و دلوئتي نبدأ نشرح دورة التبريد


مكونات دورة التبريد الاساسيه 



1- الضاغط (Compressor)
2- المكثف (Condenser)
3- تانك تخزين الفريون السائل (Refrigerant Liquid Tank)
4- صمام فك الضغط للغاز (Expansion Valve)
5- المبخر (Evaporator)
6- المروحه الداخليه في التابلوه (Blower)
7- حساس حرارة المبخر الداخلي و حماية التجمد (Thermo Control Amp)
8- حساس ضغط الغاز بداخل تانك التخزين (Refrigerant Pressure Sensor)
9- صمام خروج الضغط الزائد (Pressure Relief Valve)








يتحرك الفريون في دائرة التبريد بداية من الضاغط (compressor) ثم للمكثف - سربنتينه التكيف الموجوده في مقدمة السيارة امام الردياتير (Condenser) و تحدث عملية التبادل الحراري هناك بين الهواء الجوي المقابل للسياره و حرارة الغاز في سربنتنة التكييف ثم يتوجه لتانك تخزين الفريون بعد تكثيفه و تبريده تحوله من غاز لسائل (Refrigerant Liquid Tank) و يخرج منه بعد ذلك سائل لبلف فك ضغط الفريون (Expansion Valve) و هذا الصمام يحول السائل لغاز و هذا بيعمل بنفس فكرة رش اسبراي عندما تجد الغاز الخارج بارد و مقدمة البخاخ بارده جدا نفس الفكرة ثم بعد ذلك يذهب الغاز البارد الى التلاجه الداخليه بداخل تابلوه السياره امام مروحة التبريد الموجودة بداخل التابلوه و تسمى المبخر (Evaporator) و تقوم بتبريد الهواء الخارج من المروحه ليبرد و يخرح بارد من فتحات التكييف الموجوده بالطابلوه ويعود الغاز مرة اخرى للكومبريسور لكي يضغط و ياخذ نفس الدورة مره اخرى





يتميز تكييف العربيه الصني بالعديد من وسائل الحمايه الي بتساعد في حماية دورة التبريد من التلف و تحسن من كفائته كالتالي





اولا حماية ضد التجمد


يوجد بداخل التابلوه بجوار المبخر التلاجه الداخليه (Evaporator) حساس بحرارة المبخر عندما تقرب من 2 مئويه ترسل امر لفصل الكومبريسور و عندما تزبد عن 10 مئويه ترسل امر بتشغيل الكومبريسور مره اخرى لانه لو درجه الحراره هبطت لصفر ممكن ان يحدث تجمد لمواسير المبخر – التلاجه الداخليه و ساعتها لن يمر الهواء منها فبالتالي الراكب سيشعر بضعف الهواْ و كذلك الغاز لن يتبخر و سيظل سائل و لن يقوم بالتبريد و ممكن ان يتلف الكومبريسور لان الكومبريسور مصمم لان يسحب غاز ضغطه منخفض و يضغطه ليصبح غاز ضغطه عالي و ليس سائل و من اعراض تلفه وجود تلج على ماسورة الضغط المنخفض و ضعف الهوا الخارج من فتحات التكييف و وجود صوت عالي من الكومبريسور










ثانيا حمايه ضد الضغط المرتفع جدا او المنخفض جدا في دورة التبريد



يوجد حساس موجود على تانك تخزين الفريون يقيس ضغط الفريون الموجود بالدائرة فاذا كان ضغط الفريون ارتفع ووصل ل 398 PSI يقوم الحساس بتنبيه وحدة التحكم في السياره بفصل كومبريسور التكييف عن طريق ريلاي موجود في علبة الفيوزات و يحدث ذلك ايضا في حالة نقص ضغط الفريون عن 26.5 PSI و فائدة هذا الحساس هو الحفاظ على الضغط الموصى به داخل مكونات دائرة التبريد كي لا تتلف لان في حالة ارتفاع حرارة الجو الشديده او انخفاض الحراره الشديد هذا التغير في درجات الحراره يؤدي لتغير في ضغط الغاز داخل دورة التكييف.



ثالثا صمام خروج الضغط الزائد


يوجد هذا الصمام في كومبريسور التكييف من الخلف و هو يقوم بعملية اخراج بعض غاز الفريون الزائد للهواء في حالة ارتفاع الضغط داخل مكونات دورة التبريد عن 540 PSI لانقاذ الكومبريسور من التلف و هذا الصمام هو اخر خط دفاع في مكونات دورة التبريد




انا حاولت اشرح دورة التبريد بكل موناتها بكل بساطه و اتمنى انها تكون نالت اعجابكم و ان شاء الله نلتقي في شرح بقيه حساسات الصني



 

0 comments:

Post a Comment