حساس ال MAF او Mass Air Flow Sensor و ده مسئول عن قياس كمية الهواء
و ده بيبقى موجود في الخرطوم الي بعد فلتر الهواء
و ده بيبقى موجود في الخرطوم الي بعد فلتر الهواء
و ده بيشتغل على تحديد كمية الهواء الداخل الي الموتور من بعد الفلتر الى المانفولد و بيبعت الكميه دي لكومبيوتر السياره ECM الي على اساسه كومبيوتر السياره بيحدد كمية البنزين و نسبه خليط الهواء الى الوقود التي تنتج الاحتراق الامثل داخل غرفة الاحترق
و يحتوي الحساس على سلك حراري يسخن لدرجة حراره معينه كومبيوتر السياره يحددها و كل اما تزيد كمية الهواء الداخل بعد الفلتر تقل حرارة السلك فيدرك كومبيوتر السياره الفرق في الحراره عن طريق فرق الجهد الكهربي في سلك الحساس فيقو بتحديد كمية الوقود المناسبه و توقيت اشعاله طبقا لكمية الهوا الداخل الي الماكينه من خلال هذا الحساس
عشان كده يقولك كل اما الهوا يبرد الاستهلاك يقل و كمان كل اما فلتر الهوا يكون كويس كل اما الاداء يتحسن و الاستهلاك يقل عشان الحساس ده احد العوامل الي بتتاثر بكمية و درجة حرارة الهوا الي معدي عليه و بالتالي كومبيوتر العربيه بيبني حسابات الاحتراق على قراءته
اعراض تعطل حساس MAF و تلفه الظاهره
سرعة المحرك لن تزيد عن 2500 rpm
في طرق تانيه للكشف عن الحساس اذا ما كان سليم و لا لأ و طرق التاكد من سبب العطل
و هي جهاز كونسلت ليه قرايات معينه بقيمة الجهد الكهرباء في حالات معينه للسياره مثل idle و على 2500 rpm يجب ان تطابق القرائات الجدول التالي
و في حالة اختلاف تلك القرائات عن الجدول يوجد خطوات لحل المشكلة قبل تغيير الحساس و هي
1- نضف فلتر الهوا و الخرطوم بتاع الهوا الي راكب فيه الحساس بالهوا البارد و مش باسبراي عشان الحساس ده بيبقى الجزء الي بيسخن فيه عباره عن فيلم حراري و ممكن يتاثر بالسبراي او اسبراي اليكترونيات
2- فك مسمارين الارضي الي اودام بوجيه 2 و اربطهم جامد تاني
3- فك فيشة الحساس و ركبه تاني
4-لو فضل القرايات غلط غير الحساس
السلام عليكم
ReplyDeleteممكن تعطينا صورة لفيسة حساس الماف لصني موديل 2000 وكم خط كهرب يوجد فيها اربعة او خمسة ........والله يجزيك الخير