Tuesday, September 2, 2014

تعديل لنيسان صني ex لمحبي الثبات و القياده السريعه


انهارده جيبتلكوا موضوع يهم كل الاعضاء و الصقور ملاك النيسان الصني الي بيحبوا الجري و الغرز و تحسين سرعه رد فعل السياره و تحسين ثباتها و بتكلم بالتحديد عن الموديل الغلبان بتاعنا من 2010-2012 ex الي منزلش فيه ميزان السياره الامامي الي هو Stablizer Bar و كانت المفاجأه ان مكانه موجود و هو مش موجود ليه !!!!! مش عارف
 

المهم عشان مطولش عليكما هو بيتباع في الحرفيين البار نفسه لوحده و معاه عدد 2 قشاط للتركيب قنطرة السياره الاماميه و بعدين حضرتك بتشتري بقية الكاوتشات و بيض الميزان حضرتك بتشتريهم جداد ضمانا لجودة الاداء عشان دي مستهلكات من اي حد بتاع قطع غيار نيسان زي محمد جابر او التوكيل و يفضل يكونو اصلي و الصوره الجايه دي فيها مكونات الاستابليزر بار بالبارت نمبر عشان متدوخش


و دي صورة الميزان الفعليه متركب عليه كل حاجاته


و دي صورة القشاطين الي بيمسكوا الميزان من النص في قنطرة السياره الاماميه

المهم حضرتك بتشتري 2 جلبه قشاط الي بيمسكه في القنطره الاماميه و 4 جلب ميزان و بيضتين ميزان بحوالي 300 جنيه

و تعمل الاتي :

1- ترفع العربيه كلها من على الارض و تفك فردتين الكاوتش الامايتين 

2- نفك مسمار و نهوي مسمار من اخر مسمارين في قاعدة الموتور و دول موجودين قرب كاوتشه الشكمان الوسطانيه كده

3- لما نيجي نركب الاستابليزر بيجي البار عليه دقه كده دي مش خبطه دي علامه اتجاه الاستابليزر لازم تكون لفوق




4- ندخل العمود ن قبل بارة الدركسيون الشمال فوق المقص بعنايه و لو في حد يبصلنا من الناحيه التانيه يكون افضل لغايه ما يعدي للعجله اليمين و يطلع من نفس المكان و نعدله 




5- بعد كده نرفع المقص الشمال و اليمين بعدد 2 كوريك لحد ما يوصلوا لمستوى عتب العربيه كده 



6- نلف البار و ندكك فيه الكوتشتين الي بيبقوا في النص الي بيتربط عليهم القواشيط لحد ما يوصلوا لمكانهم و خلي بالكوا ليهم اتجاه داخل مكانهم و نزبطه في مكانه بحيث يكون اتجاه عوجة البار مع كيرف المقص من ورا


7- بعد اما نتاكد من مكان الكاوتشات تكون جوا القواشيط نربط مسامير القواشيط في القنطره من فوق كده بس مش جامد عشان لسا هنزبط مكان البار و كل قشاط فيه ليه مسمارين 


8- بعد كده نيجي على كل مقص فيه خرم ندخل فيه بيضه ميزان من عند الصاموله الطويله و يبقى راكب فيها ورده الكاوتشه الي فوق و الكاوتشه و و نقفل من تحت بعد ما نركبها اننا نحط كاوتشه و تحتها ورده و تحتهم نربط المسمار

9- نربط البيضه من الجنب في عمود الاتزان اننا ندخل الصاموله القصيره بتاعتها في الخرم و نقفل من الناحيه الداخليه بورده و صاموله و الحاجات دي كلها بتيجي مع البيضه




10 - لازم نتاكد ان البيضه راكبه مع المقص و اللبار بزاويه قايمه و يكونوا الجانبين متساويين يعني ميبقاش البار جاي يمين فتلاقي البيضه الشمال مايله لجوا و اليمين طلعه لبره عشان كده مربطناش جامد مسامير القواشيط الي في النص و بعد التاكد من الزبط نربط كل حاجه و ممنساش نرجع مسمار قاعده الموتور و نربط علي المسار الي جنبه تاني و نربط كل مسامير البار و يبقى بالمنظر ده


الي بالاحمر ده الميزان و المفروض بعد التركيب يبقى راكب كده 



1 comments:

  1. التكلفه الإجماليه كام و مين مترشح من الجروب يعملو ؟؟

    ReplyDelete