Tuesday, September 2, 2014

I ACV : Idle Air Control Valve صمام التحكم في كمية الهواء للصني الشكل القديم n16


 زي ما احنا عارفين ان أي احتراق عشان يحصل محتاج كمية معينه من البنزين و كميه معينه من الهواء يدخلو في وقت معين لتحقيق افضل احتراق للوقود باقل انبعثات ممكنه



انهارده هنتكلم عن صمام التحكم في كمية الهواء و كمان صمام التحكم في سرعة دوران المحرك اثناء عدم الضغط على دواسة الوقود و اسمهم





ACV : Air Control Valve

I ACV : Idle Air Control Valve



و دول عبارة عن مكون واحد و يوجد تحت بوابة دخول الهواء Throttle Body


و يتكون من محرك كهربائي داخلي يفتح و يغلق بوابة دخول الهواء بأمر من كومبيوتر السيارة ECM لتحديد كمية الهواء المطلوبه للاحتراق طبقا للمعطيات المجمعه من الحساسات كما يتحرك ايضا لتغيير سرعة لفات المحرك اثناء توقف السياره طبقا لقرائات عدة حساسات ايضا





و دي مجموعة الحساسات التي تؤثر في كمبيوتر السيارة و تجعله يعدل في سرعة لفات المحرك من خلال صمام التحكم في الهواء


1-حساس الكرنك

2-حساس حرارة المحرك
3-حساس دواسة الوقود
4-حساس مكان الفتيس الاوتماتيك لوضع Neutral
5-زرار التكيف
6-حساس ضغط زيت باور الدركسيون
7-حساس سرعة السياره
8-حساس فتح مراوح تبريد الردياتير
9-تشغيل أي احمال كهربيه بالسياره مثل الانوار و المروحه الداخليه و خلافه
10-قوة و قدرة البطاريه الخاصه بالسياره


كل العوامل دي بتؤثر في اداء الصمام الخاص بالهواء ده و بالتالي في اداء السياره


و ده جدول بكل عدد لفات المحرك الكهربي الصحيحة في الصمام و التي تدل على صحة عمل الصمام 





كمان انهارده هقولكوا ازاي تعملو ايدل ليرننج صح عشان لو عدد لفات المحرك غير مطابقه للجدول السابق



1-ادر المحرك الى ان يصل لدرجة حرارته الطبيعيه

2-اتاكد ان السياره لا يوجد بها مشاكل من حيث قوة البطاريه و شحن الدينامو و الفيوزات
3-اطفي المحرك و هات مفتاح الادارة على وضع off لمده 9 ثواني
4-ادر المحرك مره اخرى لمدة 28 ثانيه بدون الضغط على دواسة الوقود
5-يتم فصل فيشة حساس دواسة الوقود (بنية اللون) و توصيله مره اخرى خلال 5 ثوان
6-تترك السياره تعمل لمده 28 ثانيه
7-اضغط على دواسة الوقود مره او اثنين و تاكد ان سرعة لفات المحرك مطابقه للجدول 





0 comments:

Post a Comment