Tuesday, August 25, 2015

تقرير بخصوص كيفية التصرف في حالة سخونة السيارة المفاجئة نتيجة تلف الترموستات (يكتبه الاستاذ/ شريف ابو النور)



عربيتي n16 موديل 2011 العربيه فجاه سخنت اوي و الموشر على اعلى قيمه معرفش ايه السبب و الميه مظبوطه والمرواح شبه شغاله على طول و بعت على الجروب و عرفت ان ديه ترموستات الكوعه قفل والمشكله اني في الساحل و طبعا صعب جدا الاقي ميكانيكي او اساسا الاقي قطعة الغيار .المهم دي الخطوات اللي نتبعها عشان نحل المشكله مؤقتا لحين تغيير الترموستات

1- ده مكان الكوعه اللي هتتفك و عباره عن 3 مسامير بس خالي بلكم لازم تبرد شويه لانها هتسقط مياه سخنه و ممكن حد ايده تتحرق



2- ده الجزء اللي بيطلع من جوه هو المفروض يتنطر لوحده بس عندي محصلش كده فطلعته بمفك و طلع بسهوله ودا هو الترموستات واللي بيحصل ان من الطبيعي ان لما الحراره تزيد الترموستات ده يفتح ويعدي الميه من وش السيليندر الى الردياتير بيبتدي يفتح عند درجة حراره 82 و يوصل لاقصى درجه فتح عند 88 درجه مئوية





3- مكان السوسته لازم يتنشر او يتقطع بحيث ان الدايره ديه اللي فيه الجوان هي اللي هتركب تاني







4- هي ديه اللي عايزنها تركب تاني و لازم نحافظ كويس قوي على الجوان ده




5- وبعدين نركبها في نفس مكانها تاني مع مراعاة مكان الحته النحاسه الي راكبه في الخرم دي ما بين حتتين فيهم زي كشط كده في وش السلندر



6- بعدين سبتها تبرد كتير بصراحه و زودت مياه مقطره في الريداتير لحد ما اتملى و و دورت العربيه و سبتها 10 دقايق ديره و قفلت غطا الريداتير والصبح خد مياه تاني





















1 comments:

  1. انا راكب نيسان صنى 2007 سوبر صالون وحصل معايا نفس الموضوع ده وسخنت مرة وبردت تانى ومشيت بيها شوية وسخنت تانى فا ركنتها وطلع المشكلة فعلا فى ثيرموستات الكوعة وساعتها شلتها من مكانها خالص ولحد انهردة انا شايلها وطبعا هركب واحده جديدة بس مفيش وقت ليها دلوقتى ,, اللى عرفته انها ف وسط الجو شديد الحرارة ده لو مكانتش موجودة مش هتأثر عليا ف حاجة لأن الموتور مش هيبقى محتاج الثرموستات لأنه طول الوقت هيكون سخن بسبب الحركة والحرارة الخارجية يبقى انا محتاج ان الموتور يكون دايما فيه سائل التبريد .. طبعا لازم اركبه قبل دخول الشتاء ده بس حل عملته الفترة دى

    ReplyDelete