Tuesday, July 28, 2015

عمل زرار الاوفر درايف




خلاصة زرار الاوفر درايف و يكون القراءة بتركيز

هنتفق الاول ان العربية الطبيعي بتاعها انها تمشي و الاوفر درايف شغال يعني بتنقل طبيعي من الاول للثاني للثالث للرابع

طيب لو لمبة الاوفر درايف مطفية :: يعني كده الاوفر درايف شغال و العربية بتنقل طبيعي جدا جدا 

لو لمبة الاوفر درايف منورة :: يعني كده الاوفر درايف مش شغال و بالتالي العربية هتنقل نقلتها و تقف عند النقلة الثالثة و مش هتنقل للنقلة الرابعة

طيب ايه اهمية غلق الاوفر درايف او بمعني اصح ان لمبة الاوفر درايف تكون منورة ؟؟
بنستخدم اوبشن غلق الاوفر درايف علي السرعات العالية و اللي بتبتدي من 80 كيلو/الساعة و ده مثلا لما تبقي علي الطريق السريع و عايز تعدي بسرعة من اي شيئ يعوق حركتك تقوم ضاغط علي زرار الاوفر درايف فتنور اللمبة و بالتالي العربية هتنزل للنقلة الثالثة فتزيد عدد لفات الموتور و بالتالي العربية تديك استجابة اسرع في زيادة الحركة عشان تعدي بيها الموقف اللي قدامك

هي ديه طريقة عمل الاوفر درايف

1 comments:

  1. خطأ فادح -- لو ضغطت على زر الاوفر درايف (اللمبة نورت) والسيارة على سرعة 100 مثلا ، يعنى
    كأنك بتحول نقلة الفتيس الى السرعة 3 وانت على 100كم/س ودة ممكن يدمر لك الفتيس فى هذه اللحظة ، الصحيح انك بتستخدم الاوفر درايف/اوف لسرعة لاتزيد عن 70 الى 80كم/س ودة فى حالة ان العربية واخدة النقلة الرابعة وانت عايز منها عزم النقلة التالتة عشان تطلع مطلع او تعدى سيارة نقل مثلا ، والسواق المحترف ممكن يعالجها بال"كيك داون" او بالتحايل على النقلة الرابعة بهدوء

    ReplyDelete